Rafał Zarzeczny SJ,
„Melchizedek w literaturze wczesnochrześcijańskiej i gnostyckiej”
(Studia Antiquitatis Christianae,
Series Nova 9), Księgarnia św. Jacka, Katowice 2009; 432 ss.
“Melchisedek in Early Christian and Gnostic
Literature” (Polish and English “Table of Contents” and
“Summary” in PDF Format) HERE
__________________________________________________
Tu książka do nabycia w okazyjnej
cenie 30 PLN
napisz do mnie
______________________________________________________
Krótki
opis książki:
Epizod
z Melchizedekiem, tajemniczym królem Salemu i kapłanem Boga Najwyższego, który miał ofiarować
Abrahamowi chleb i wino, udzielić mu błogosławieństwa i przyjąć od niego
dziesięcinę, w całej Biblii Hebrajskiej wspomina się tylko w Księdze Rodzaju
(zob. 14, 18-20). Raz jeszcze imię to zostało wymienione w Ps
110 [109], 4, w formule uroczystej przysięgi. W Nowym Testamencie odwołuje się
do niego jedynie autor Listu do Hebrajczyków (rozdz. 7), który uczynił zeń
szczególną figurę Chrystusa, prawdziwego Arcykapłana Nowego Przymierza.
Zagadkowa postać Melchizedeka budziła zainteresowanie najpierw w
środowiskach żydowskich (rękopisy z Qumran, Filon Al., Józef Flawiusz,
literatura rabiniczna), następnie także w piśmiennictwie
wczesnochrześcijańskim. Już w II i III stuleciu jego zagadka pociągała takich
apologetów jak św. Justyn i Teofil z Antiochii, którzy poszukiwali jej
rozwiązania w interpretacji Pisma i chrześcijańskiej wizji historii Zbawienia.
W antyżydowskiej polemice Tertuliana (II w.) ten
biblijny król i kapłan ukazany został jako przykład wyższości Nowego Przymierza
nad Starym Prawem. Orygenes (III w.) wskazuje na wartość posługi Melchizedeka jako figury
Chrystusa, doskonałego kapłana, który przekracza zasłonę cielesności i na wzór
tamtego składa Bogu Ojcu ofiarę duchową. Klemens Aleksandryjski i interpretował
symbolikę ofiarowania chleba i wina w kontekście chrześcijańskiej postawy
dziękczynienia Bogu a Cyprian z Kartaginy jako pierwszy uważał ją wręcz za
figurę Eucharystii.
W IV i V wieku nad tajemnicą Melchizedeka i znaczeniem odpowiednich
tekstów biblijnych pochylali się św. Augustyn i Ambroży z Mediolanu; w ich
wizji teologicznej Melchizedek otrzymuje wartość zapowiedzi nowego porządku
relacji człowieka z Bogiem. Specjalne homilie o nim głosili Cyryl Al. i Jan Chryzostoma, natomiast Marek Eremita poświęcił mu obszerny
traktat.
Melchizedek pojawia się także w tekstach gnostyckich, będąc centralną
postacią jednego z traktatów z Nag Hammadi oraz ważnym archontem w Księgach Jeu i Pistis Sophia. Przez długie stulecia Ojcowie Kościoła musieli
też dyskutować z fantastycznymi wyobrażeniami, wedle których
Melchizedek miał być aniołem czy jakąś mocą niebiańską a nawet wcieleniem Ducha
Świętego. Epifaniusz z Salaminy
mówi wręcz o specjalnej sekcie melchizedekian,
której wyznawcy czcili biblijnego króla-kapłana; ich naukę jeszcze w VII
wieku potępiał Tymoteusz z Konstantynopola.
Święty Hieronim poszukiwał rozwiązania zagadki Melchizedeka w topografii
biblijnej, w danych archeologicznych i w tradycjach przekazywanych przez Żydów.
W tym samym czasie pątniczka Egeria miała nawet odwiedzać ruiny jego pałacu.
Scena ofiarowania chleba i wina stała się także zapowiedzią ofiary Ciała i Krwi
Chrystusa oraz Eucharystii, co obserwujemy głównie w kręgu literatury
łacińskiej. Melchizedek był także bohaterem starożytnych apokryfów, jak np.
grecka Legenda o Melchizedeku, syryjska Jaskinia
skarbów czy etiopska Walka Adama i Ewy z Szatanem, gdzie uczyniono
go jednym z potomków Noego, kustoszem relikwii Adama a nawet pierwszym
budowniczym świątyni w Jerozolimie.
W niniejszej książce te i inne motywy zostały zebrane i poddane
szczegółowej analizie historyczno-literackiej. Odpowiednie teksty greckie,
łacińskie, koptyjskie, syryjskie i etiopskie opatrzono tłumaczeniami, a całości
przydano obszerną bibliografię, indeksy i streszczenie w języku angielskim.
Książka ukazuje teologiczne tło rozwoju tradycji związanych z Melchizedekiem i ich wzajemne oddziaływanie. Podobne idee
pojawiające się w literaturze żydowskiej, chrześcijańskiej i gnostyckiej zdają
się być przejawem nierozerwalnych więzi łączących te
tradycje w okresie narodzin i rozwoju Kościoła.